مشهد در غم واندوه سومین خورشید امامت است/تسلیت به امام مهربانی ها
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۰۳۲۶۹
به گزارش خبرنگارمهر، همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی مشهد الرضا(ع) یکپارچه سیاه پوش شده و غم و اندوه چهلمین روز درگذشت سومین امام شیعیان در چهره زائران و مجاوران بارگاه رضوی نمایان است.
تمامی معابر و خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی با پارچه های عزا سیاه پوش شده و دسته های عزاداری سینه زنان و زنجیر زنان در مسیر تشرف به حرم امام مهربانی ها هستند تا این غم بزرگ را به محضر مبارک امام هشتم(ع) تسلیت بگویند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اجتماع بزرگ در حرم رضوی
طبق برنامه ریزی انجام شده همزمان با اربعین حسینی اجتماع عظیم مشتاقان و ارادتمندان به اهل بیت(ع) بعد از نماز ظهر و عصر در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.
به گفته معاون ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی مراسم عزاداری و سوگواری روز اربعین حسینی از ساعت ۵:۱۰ صبح با قرائت قرآن کریم در رواق امام خمینی(ره) آغاز خواهد شد و با سخنرانی حجت الاسلام حیدریکاشانی مرثیه سرایی توسط مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) ادامه پیدا میکند.
سید جلال حسینی بیان کرد: مداحی ذاکران اهل بیت(ع) و سخنرانی آیت الله علمالهدی از برنامههای مراسم روز اربعین حرم رضوی است که از ساعت ۹ صبح تا نماز ظهر و عصر در رواق امام خمینی(ره) برگزار میشود.
وی گفت:ویژه برنامه شب اربعین حسینی نیز دوشنبه بعداز نماز مغرب در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد و حجت الاسلام شریعتیتبار به ایراد سخنرانی و جعفر ملائکه و جواد حسینی به روضهخوانی و مرثیهخوانی پرداختند.
معاون ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد:ویژه برنامه شام اربعین و آغاز برنامههای دهه آخر صفر در حرم مطهر رضوی سهشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی آیت الله کازرونی و مدیحهسرایی میثم مطیعی در رواق امام خمینی(ره) برگزار میشود.
خدمت رسانی ویژه به عزاداران اربعین حسینی
همچنین در راستای خدمت رسانی ویژه به زائران حرم مطهر رضوی در روز اربعین حسینی،خطوط منتهی به حرم مطهر رضوی با ۳۲۰ دستگاه اتوبوس برای جابهجایی زائران پیشبینی شده است.
طبق اعلام اتوبوس رانی مشهد سرویسدهی به زائران تا نزدیکترین نقطه به حرم مطهر انجام میشود و در صورت عدم امکان تردد سرویسدهی به میدان شهدا، میدان بسیج، تقاطع شهید گمنام و میدان عدالت منتقل می شود.
علاوه بر اتوبوسرانان تمامی نیروهای نظارتی، امدادی و فنی اتوبوسرانی نیز در این روز آمادهباش هستند و همچنین تقویت خطوط اتوبوسرانی به سمت پایانههای امام رضا (ع) و معراج نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
علاوه بر اتوبوس ها، ۱۳ هزار دستگاه تاکسی موجود در ناوگان برای سرویسدهی به عزاداران حسینی آماده باش هستند.همچنین ۱۵ دستگاه خودروی بازرسی و نظارت با ۷۰ نفر نیرو در مبادی ورودی شهر و اطراف حرم مطهر رضوی فعال هستند.
محدودیت های ویژه ترافیکی در اطراف حرم رضوی
️رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی نیز با اشاره به محدودیت های ترافیکی ویژه اربعین حسینی در مرکز مشهد گفت: تمهیدات ترافیکی مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در مشهد مقدس از ساعت ۲۴۰۰ روز سه شنبه تا خاتمه مراسم در مسیر میدان شهدا، تقاطع شهید گمنام، پنجراه نواب صفوی، میدان بسیج، تقاطع دانش و تقاطع شهید اندرزگو به سمت حرم مطهر و از تقاطع زرینه و میدان گنبد سبز به سمت چهارراه شهدا ( در صورت لزوم ) محدودیت ترافیکی خواهد بود، خیابان طبرسی، از تقاطع گمنام بسمت حرم مطهر- خیابان شیرازی، از میدان شهدا به سمت حرم مطهر، خیابان شهید اندرزگو، از تقاطع شهید اندرزگو بسمت میدان بیت المقدس، خیابان امام رضا (ع) از میدان بسیج بسمت میدان بیت المقدس و خیابان نواب صفوی از میدان پنجراه بسمت حرم مطهر و در صورت لزوم خیابان بهجت از تقاطع زرینه به سمت تقاطع شهدا و خیابان شهید رجایی از تقاطع شهید اندرزگو بسمت تقاطع شهدا محدودیت ترافیکی اعمال خواهد شد.
سرهنگ محمدباقر سلیمی با اشاره به محدودیت های توقف در این ایام، افزود: پارک وسایل نقلیه در خیابان شیرازی از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی و خیابان نواب صفوی از میدان پنجراه تا حرم مطهر رضوی و خیابان طبرسی از تقاطع گمنام تا حرم مطهر رضوی و خیابان شهید اندرزگو تا میدان بیت المقدس و خیابان امام رضا (ع) از تقاطع دانش تا حرم مطهر رضوی و حریم کلیه تقاطعهای موجود مسیر تا عمق ۵۰ متری ممنوع است.
منبع: مهر
کلیدواژه: اربعین 97 حرم امام رضا ع مشهد اربعین ۹۷ اربعین 97 اربعین حسینی مرز مهران گرگان بوشهر مشهد کرمانشاه شهرکرد شیراز موکب سنندج خطبه های نماز جمعه سانحه تصادف زائران اربعین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
پنجشنبه گذشته به رسم دیرینه، جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستانهای مسجد گوهرشاد در قالب برنامه دارالحفاظ آغاز شد. در این جلسه که ساعت 4 صبح پنجشنبه 6اردیبهشت در مسجد گوهرشاد برگزار شد استاد سیدمرتضی سادات فاطمی به عنوان پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی دعوت شد تا استاد این جلسه سنتی قرآنی در حرم مطهر رضوی باشد. قرار زیبایی که بناست با حضور سایر اساتید پیشکسوت تکرار شود. به این بهانه مروری بر پیشینه برنامههای قرآنی حرم مطهر رضوی داریم.
قرائت قرآن در جوار بارگاه علی بن موسیالرضا(ع) سنتی به قدمت این صحن و سراست. نشان آن، قدیمیترین قرآن وقفی این آستان است. سنتی که طی قرنها به مرور شکل گرفت و به شکل مراسمی آیینی قد کشید. نشان به این نشان که در دوره صفوی حفاظ حرم مطهر دارای جایگاه ویژهای بودند و واقفان برای پایداری سنت تلاوت در حرم علی بن موسی الرضا(ع) وقفهای متعدد داشتند. یکی از این وقفها مربوط به خواجه علاءالدین حاجی در عهد شاه طهماسب اول صفوی است که به تاریخ 993 قمری وقف و بخشی از درآمد آن صرف تأمین هزینه تلاوت قرآن در حرم مطهر شده تا حفاظ هر صبح و شام در روضه متبرکه، قرآن تلاوت کنند. سنتی دیرین که تا امروز ادامه دارد. کافی است سحرگاه به نیت زیارت به حرم مطهر رفته و پس از عرض ارادت، سری به مسجد گوهرشاد بزنید تا قاریان را نشسته به احترام ببینید و نوای ملکوتی قرآن را بشنوید که بر بالهای ملائک تا آسمان میرود.
سنتی که از آغاز بود
قرائت قرآن در اماکن مقدس توصیه پسندیدهای است که در مزارات سرزمینهای اسلامی از آغاز اسلام برقرار بوده است. با شکلگیری مشهدالرضا(ع) در قرن سوم هجری و حضور زائران بر گرد مرقد مطهر علی بن موسیالرضا(ع) قرائت قرآن نیز رایج بوده است. به نوشته مؤلف عیون اخبارالرضا(ع)، در قرن چهارم هجری زائران در کنار مرقد امام رضا(ع) قرآن تلاوت میکردند. ابنبابویه با واسطه از ابوعلی محمد بن معاذ و به نقل از ابوعمر و محمد بن عبدالله حاکم نوغان مینویسد: «مسافری از ری که نامهای از بعضی سلاطین حمیر برای نصربن احمد امیر بخارا داشت، به زیارت حرم آمده، شب را در حرم به سر برد و بعد از نماز شروع به خواندن قرآن کرد».
قرآنهای موجود در موزه آستان قدس رضوی با قدمت هزارساله خود شاهدی دیگر بر این ماجرا هستند. قدیمیترین قرآن وقفی به شماره 3004 که به خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده، متعلق به ابوالقاسم علی بن ناصرالدوله ابیالحسن محمد بن ابراهیم سیمجور است که به سال 363 وقف شده است. به جز این، دو قرآن دیگر نیز یکی وقف سلطان محمود غزنوی به تاریخ 393 قمری و دیگری مربوط به ابوالبرکات که در رمضان 421 قمری وقف شده است. غیر از تاریخ، نکته دیگری که در وقفنامه این قرآن آمده و از نظر اثبات تلاوت قرآن در این آستان دارای اهمیت است، تصریح به عدم خروج قرآن از حرم است. گفته میشود با گسترش این صحن و سرا و رونق مشهدالرضا(ع) به موازات توجه به خدمات رفاهی برای زائران، در خصوص نیازهای عبادی و زیارتی آنها نیز اندیشه میشده است. اما در این مورد تا قرن نهم هجری سندی در دست نیست و نخستین و قدیمیترین خبر در این خصوص متعلق به برگزاری آیین قرائت قرآن در حرم مطهر به گزارش فضلاالله روزبهان خنجی است که در شرح سفر زیارتی محمد خان شیبانی به مشهد، در وصف مراسم قرائت قرآن حفاظ نوشته است: «...و اشارت علیه سانح شد که حفاظ در بیرون قبه قرائت قرآن نمایند و فرمودند مکروه است در پایین قبر قرآن خوانند و تأکید نمودند که «... باید بعد از این، حفاظ مرقد مقدس رضوی در بیرون قبه تلاوت نمایند؛ به رعایت ادب اقرب است». سپس مولانا حافظ جامی، غزلی ترکی در هشت بیت در منقبت امام رضا(ع) با رخصت همایونی قرائت کرد و آن گاه حدیثی قدسی به اسناد مسلسل، به روایت حضرت رضا(ع) قرائت و ترجمه شد و همگان فیض بردند».
با مرور این شرح به جزئیات مهمی در خصوص مراسم قرائت در حرم مطهر رضوی میرسیم. نخست اینکه مراسمی اینچنین دارای سابقه بوده و در پایین پای حضرت اجرا میشده و پس از این زمان به مکانی دیگری منتقل شدهاست. جز این میتوان درباره تشریفات مراسم نتایجی گرفت، مانند اینکه در پایان تلاوت قرآن، برنامههای دیگری مانند سخنرانی و شعرسرایی برقرار بوده و همچنین شرح احادیث انجام میشده است. اشعار و احادیثی که بعدها منشآت خواجه نصیر طوسی و مدایح دوازده امام جای آن را گرفت.
دارالحفاظ، رواقی برای حفاظ حرم مطهر
دیگر خبری که از قرن نهم میتواند در خصوص سنت تلاوت قرآن در حرم مطهر رضوی ذکر کرد، وجود رواق دارالحفاظ در حرم مطهر است. رواقی که گفته میشود به دست گوهرشاد بیگم در اوایل قرن نهم هجری ساخته شده و نامش را از حفاظ قرآن کریم حرم مطهر دارد. گفته میشود وجود این رواق و نامش نشاندهنده این است که مراسمی اینچنینی در عهد تیموریان و حتی در قرن هشتم نیز مرسوم بوده و به همین دلیل مکانی ویژه برای آن ساخته و تدارک دیدهاند. دیگر شاهد و سند ماجرا نشان مصدری حافظ مسجد جامع گوهرشاد است که سلطان حسین میرزای بایقرا به نام خواجه حافظ حسینعلی (که از حافظان و قاریان بزرگ آن دوره خوراسان بوده) صادر کرده است و به موجب این حکم، او ریاست حفاظ بیتالمغفره و مسجد جامع گوهرشاد را عهدهدار شده است. برای فهم بیشتر از این سنت باید در تاریخ جلوتر بیاییم تا به عهد صفوی برسیم. در این دوره به خاطر وقفنامههایی که عواید آن به این مراسم اختصاص یافته و همچنین اسنادی که درزمینه مواجب حفاظ و شرح هزینه برگزاری مراسم وجود دارد میتوان به اصطلاحات مربوط به این مراسم رسید. اصطلاحاتی مانند صدرالحفاظ، حافظ، سلطان القراء و صدر القراء که به جایگاه و اهمیت حافظان قرآن و این مراسم در عهد صفوی اشاره دارد. گفته میشود حفاظ در عهد صفوی زیر نظر خادمباشی و همچنین سرکشیک که متولی این مراسم بود، خدمت میکردند. براساس این وقفنامهها حفاظ در دو دسته «حفاظ بالاسرمبارک» و «حفاظ حرم مطهر» زیر نظر مسئولان به تلاوت قرآن و ادعیه میپرداختند. شرح این وقفنامهها مفصل است و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.
آزاده خلیلی